Hodnocení obchodu na Zboží.cz
backgroundImage

Jak vybrat správné kolo

Jak vybrat správné kolo

Základem správné volby je, si nejprve ujasnit, co od kola vlastně očekáváme, jak často jej chceme používat, v jakém terénu a také kolik za něj chceme utratit peněz. Jinak samozřejmě při výběru uvažuje začínající cyklista, jenž se nejčastěji rozhoduje mezi základními kategoriemi kol, a jiné požadavky má již zkušenější jezdec, který se chce s novým kolem posunout o krok dál a již hledá stroj s konkrétním zaměřením. Základní dělení tedy soustřeďme na kola horská, silniční a krosová.

Horské kolo (MTB)

Horská kola jsou samozřejmě nejvyhledávanější a logicky i nejpočetnější kategorií. Největší výhodou horského kola v klasické podobě je jeho univerzalita. Bez problémů umožňuje jízdu po silnici i v terénu. Pokud si chceme pořídit domu jedno kolo, s největší pravděpodobností bude ideální volbou horské.

Na občasné pohodové vyjížďky v nenáročném terénu stačí kolo levnější třídy, zpravidla kolem deseti tisíc i méně. Pokud ale chcete zabrousit do terénu a rádi se svezete i rychleji, bude lepší sáhnout po stroji v cenové relaci alespoň kolem patnácti tisíc. Zde již začínají sportovněji orientované modely. Pokud máte v plánu jezdit více, byla by chyba se za každou cenu držet předem dané částky, zde každá koruna navíc může znamenat kvalitativní posun.

Základem horského kola je tuhý, ve většině případů duralový rám a funkční odpružená vidlice se zdvihem 80 milimetrů a více. Ačkoliv kolo s pevným rámem a odpruženou vidlicí za cenu dvacet tisíc nemůžeme zdaleka označit jako závodní, jedná se už o kvalitnější materiál často použitelný i na vyloženě sportovní jízdu, případně i na MTB maratóny.

Samostatnou skupinou jsou celoodpružená kola, která získávají i u jezdců cross-country stále větší oblibu. Pokud ale máte v plánu dát za kolo patnáct tisíc, rozhodně bude lepší volbou kolo s pevným rámem. Odpružený rám u vyloženě levných kol bude vykompenzován méně kvalitními díly, taková volba by byla sice na pohled efektní, ale z hlediska jízdních vlastností chybná. Kvalitní lehké celoodpružené kolo je každopádně přínosem, musí se ale počítat mimo jiné s jeho větší údržbou, kterou vyžadují čepy, tlumič a podobně. Na normální ježdění krajinou stačí zdvihy kolem sto milimetrů. Pokud chcete na kole v přírodě více dovádět a posunovat své hranice, rozhodně sáhněte po kole s většími zdvihy a s odolnějším rámem.

Univerzalitu zajistí celoodpružená kola kategorií All-Mountain nebo Enduro. Na nich můžete díky přijatelné hmotnosti normálně jezdit a přitom vydrží i drsnější zacházení. Freeridová kola jsou ještě o kus dál a na kopec se s nimi budete škrábat dost těžko. Dolů to ale bude stát za to. Zdvihy pružících jednotek přes 150 milimetrů vykonají své. Za vyloženě jednoúčelové lze označit sjezdové speciály určené jen a pouze na jízdu z kopce v náročném terénu. Stále větší oblibu ale získávají také kola pro mladé jezdce na „pouliční řádění“. Ta se zpravidla vyznačují jednodušším osazením, hodně bytelným skvěle ovladatelným rámem a přijatelnou cenou.

V posledních letech se rozrůstá řada speciálních sportovních horských kol s geometrií určenou pro ženy. Výhodou je kratší rám, jenž vyhovuje ženské anatomii, dále pohodlnější širší sedlo, většinou speciální gripy a v neposlední řadě i odpovídající design. Žena jedoucí na horském kole po příteli, s nepohodlně nataženým trupem a se sedlovkou zasunutou na maximum v rámu, takový obrázek je dnes již naštěstí minulostí. Výběr je opravdu široký. Podobná situace je i s dětskými horskými koly. Již není výjimkou narazit na kvalitnější dětský bike s přijatelnou hmotností. Nicméně situace je a i nadále bude taková, že se nechce rodičům utrácet vysoké sumy za kolo pro dítě. S vyšší hmotností levného dětského kola je proto nutné počítat.

Silniční a fitness kolo

Silniční kolo je většinou rychlé, lehké, elegantní, schází mu ale univerzalita. Doporučujeme si jej koupit pouze za předpokladu, že budete jezdit jen po kvalitním asfaltu a pokud jste si stoprocentně jisti, že jakýkoliv terén budete ochotni oželet. Pokud ano, silniční kolo vás uspokojí svou ochotou zrychlovat a rovněž rychle najetými kilometry. Rychlost silničního kola je oproti kolu horskému s hrubými plášti logicky nesrovnatelná. Silniční kolo ale není zdaleka určené jen pro závodníky. V poslední době získávají stále větší oblibu kola fitnes. Jedná se o rychlá silniční kola s úzkými plášti, ovšem s rovnými řídítky a většinou s trojpřevodníkem. Jejich hmotnost i rychlost je srovnatelná s klasickými silničními koly, posed ale nabízejí pohodlnější, podobný MTB. V současnosti už i levnější silniční kolo nabídne kvalitní lehký rám a většinou i karbonovou přední vidlici či kombinované brzdové páky s řazením. 

Krosové kolo

Krosová kola jsou hodně univerzální, jedná se o jakési zkřížení horského a silničního kola. Rám svou geometrií připomíná MTB, jsou ale použity užší pláště s méně hrubým vzorkem. Krosové kolo je proto vhodné na silnici i do méně náročného terénu, tedy na polní a lesní cesty a podobně. Z toho důvodu je často vyhledáváno cykloturisty, kteří nepotřebují do drsného terénu a pohybují se převážně po méně kvalitních asfaltových silnicích či v lehce sjízdném terénu. Od krosů není daleko k trekingům. Ty nabízejí navíc už v základu blatníky, osvětlení, často i nosič nebo stojánek. Tato kategorie turistických kol je konstruována především na silnici, byť toho má mnoho společného s krosovými koly.

Kvalita se vyplatí

Bylo by chybou se domnívat, že dražší kolo rovná se méně údržby. Naopak! Drahé kolo je často lehké, konstruované na závodní použití. Úbytek materiálu zajistí jezdci lepší akceleraci a skvělou ovladatelnost, zároveň ale v mnoha případech i větší náchylnost na poškození. Kvalitnější kolo často znamená složitější technologie jako například hydraulické brzdy, olejem tlumené odpružené vidlice a podobně. Takové kolo sice umožní lepší výkon, se servisem je ale nutné počítat. Pokud si můžete dovolit dát za kolo třicet, padesát, osmdesát tisíc, neváhejte a učiňte tak. Rozhodně kvalitativní posun mezi jednotlivými třídami kol poznáte. A pokud si říkáte, že na vaše občasné vyjetí stačí kolo za pár korun, jste na omylu. Právě v případě, že nejezdíte často, tak byste si měli alespoň tu občasnou vyjížďku vychutnat na funkčním kvalitním kole, s jehož hmotností nebude váš netrénovaný organizmus příliš zápolit.

VYSVĚTLENÍ KATEGORIÍ KOL

4X (fourcross)

Kola určená pro fourcrossové závody, v nichž se čtyři jezdci utkávají na krátké trati se skoky a klopenými zatáčkami. Vyznačují se speciální závodní geometrií.

All Mountain/Enduro

Celoodpružená horská kola určená pro svižnou jízdu těžkým terénem. Zdvihy odpružení se nejčastěji pohybují přibližně v rozmezí 130 až 160 mm. Spadá sem i kategorie Enduro, kterou často charakterizují o něco nižší zdvihy (100 až 130mm).

BMX

Kola pro bikros s velikostí kol 20“ a 24“ s jedním pevným převodem. Jsou určena především pro speciální bikrosové okruhy.

Citybike

Kola určená pro jízdu po městě například do zaměstnání. Vyznačují se dobře ovladatelnou geometrií a jednoduchou obsluhou i údržbou. K jejich výbavě většinou patří například blatníky, osvětlení či kryt řetězu. Řazení často obstarává vícerychlostní zadní náboj.

Cruisery

Kola připomínající stavbou motocykly typu chopper s vysoko umístěnými řidítky a nataženým posedem. Tato kola jsou stavěna spíš na efekt, než jako běžný dopravní prostředek.

Cyklokros

Speciální kola určená pro závodní cyklokros.

Dámská horská kola

Dámská horská kola v pevném i celoodpruženém provedení. Kola se vyznačují kratším rámem i některými komponenty přizpůsobenými ženské anatomii. Uživatelské skupině je často přizpůsoben i design.

Dětská kola

Jedná se o dětská kola s velikostí kol do 24“, která nelze zařadit do kategorie dětských horských kol.

Dětská horská kola

Dětské horské kolo určené pro jízdu v terénu. Do této kategorie jsou zařazena kola do velikosti kola 24“.

DH sjezdová kola

Speciální jednoúčelová kola se zdvihem odpružení od 180 mm určená výhradně na jízdu z kopce v náročném terénu.

Dirt

Speciální kola pro skokanské disciplíny, které se často pohybují ve vzduchu. Musí být malé, maximálně obratné a musí vydržet tvrdé dopady.

Fitness kola

Fitness kola představují variantu silničních kol pro kondiční ježdění. Vyznačují se rovnými řídítky, pohodlnějším posedem a často i trojpřevodníkem.

Freeride

Tato kola charakterizuje spíš sjezdový posed a ještě vyšší zdvihy odpružení, než nabízí kategorie All Mountain, přibližně 150 až 200 mm. Jedná se o kola do vysoce náročného terénu, u nichž je kladen hlavní důraz na odolnost a výbornou ovladatelnost.

Freestyle

Kola určená do freestyle parků a skateparků na provádění náročných akrobatických triků, ale i pro „pouliční řádění“.

Krosová kola

Univerzální kola spojující výhody silničních a horských kol. Jsou určena pro jízdu po silnici a v lehkém terénu. Vyznačují se větším průměrem kol 28“ než u horských kol (26“), univerzálním dezénem plášťů, rovnými řídítky a třemi převodníky.

Silniční kola

Silniční kola určená pro jízdu po asfaltových komunikacích s výjimkou kol pro triatlon. Podmínkou zařazení do této kategorie jsou klasická silniční řídítka, tzv. „berany“.

Trekingová kola

Silniční kola určená pro jízdu po asfaltových komunikacích s výjimkou kol pro triatlon. Podmínkou zařazení do této kategorie jsou klasická silniční řídítka, tzv. „berany“.

Triatlon/Časovka

Silniční kola určená pro triatlonové závody a silniční závody v časovkách. Charakterizuje je speciální geometrie a aerodynamický posed.

XC full suspension

Celoodpružené kolo pro cross country. Vhodné na jízdu krajinou, v jakémkoliv terénu. Horské kolo s odpruženou zadní stavbou rámu a odpruženou přední vidlicí.

XC hardtail

Kolo pro cross country. Vhodné na jízdu krajinou, v jakémkoliv terénu. Klasické horské kolo s pevným rámem a pevnou či odpruženou přední vidlicí.

Převzato  z časopisu Cykloservis. 

X

Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen správně fungovat.

Souhlasím
Nastavit
Nesouhlasím